Groothandelaren & leveranciers - Deelname aan beurzen

In de eerste van onze beursgerelateerde blogs vorige maand, gaf Puckator’s verkoopdirecteur Matt Shaw zijn mening over waarom handelsbeurzen nog steeds zo'n belangrijk onderdeel van de jaarkalender zijn - en bood wat deskundig advies aan over hoe u het meest uit evenementen kunt halen in het huidige retailklimaat.

Deze maand vroegen we onze beursorganisator Sofia Lindell om wat dieper op dit onderwerp in te gaan. Het bezoeken van een beurs, met name voor de eerste keer, kan een grote investering zijn en daarnaast een behoorlijk risico zijn. Hier legt Sofia uit hoe zij en het Puckator-team kiest welke beurzen wij bijwonen.

Puckator bezoekt nu meer beurzen dan ooit tevoren - het is nog steeds zo'n belangrijk aspect van ons bedrijf. We voegen waarschijnlijk elk jaar een nieuw evenement toe aan ons schema, terwijl we proberen nieuwe markten te verkennen en te veroveren. We hebben er onderweg wat laten vallen en we exposeren nu elk jaar op meer dan 20 beurzen. We hebben altijd cadeaushows bezocht, want dit is waar onze hoofdactiviteit ligt, maar in de afgelopen jaren zijn we vertakt naar andere gebieden. We hebben Beauty beurs gedaan in Bologna (hieronder weergegeven) en in Las Vegas, een dierenbeurs in Madrid, en dit jaar zullen we een kantoorartikelenbeurs en een speelgoedbeurs in Duitsland uitproberen. Omdat we nu producten hebben die in een aantal nieuwe markten passen, is het logisch dat we proberen ons voor een nieuw publiek te plaatsen.

Onderzoek en planning

Het doen van gedegen onderzoek en vooruit planning is absoluut het allerbelangrijkste dat elk bedrijf kan doen voordat het een nieuwe vakbeurs kiest. Één van de eerste dingen die ik zal doen, is een praatje maken met onze bestaande klanten over welke evenementen ze bezoeken – of geven ze de gelegenheid om suggesties te doen want misschien zit daar een beurs tussen die we nog niet doen.

Het volgende is nadenken over de markt die we willen aantrekken. Als we onze aanwezigheid in een nieuw gebied willen ontwikkelen, zal ik eerst wat statistieken verzamelen. Dan vraag ik de beursorganisatoren om informatie over bezoekers- en exposantenaantallen, en uit welk land of winkelgebied de meeste stands en bezoekers vandaan komen. Ik ben misschien een beetje voorzichtig wanneer blijkt dat alle exposanten uit één land komen - dit kan betekenen dat gasten de beurs gebruiken om hun gebruikelijke leveranciers te bezoeken in plaats van op zoek te gaan naar nieuwe aanbieders.

Het bezoeken van de beurs voordat je zelf deelneemt, is waarschijnlijk het meest waardevolle wat je kunt doen, indien dit mogelijk is! Het helpt ons om erachter te komen of Puckator in het aanbod past, of de bezoekers uit de sector komen die we willen aantrekken, en ook om te observeren wat andere bedrijven doen. Als we er eenmaal zijn geweest, gaan we rond de tafel zitten en evalueren we de ervaring. Wanneer het aantal bezoekers goed is, zullen we die beurs meestal het volgende jaar uitproberen!

Wees niet bang om een risico te nemen - maar beheer het risico

Het bijwonen van een schoonheidsbeurs in Las Vegas was voor ons een totaal nieuwe uitdaging, zowel qua land- als industriesector. Het is niet goedkoop om een tentoonstelling naar het buitenland te vervoeren, maar het was een investering die we bereid waren te doen. We hebben veel eerder al het onderzoek gedaan en besloten het eenvoudig te houden; een voor ons doen kleine stand  (12m²) met enkel onze belangrijkste producten. Het was een berekend risico omdat we heel graag naar de VS willen uitbreiden en dat heeft zijn vruchten afgeworpen!

Klein kan ook mooi zijn

Als leverancier van cadeau artikelen zijn het de 'moeten-we-aan-deelnemen’ beurzen die het meest tellen, zoals de Birmingham NEC lente- en herfstbeurzen, de Maison et Object in Parijs, de Ambiente in Frankfurt en de Intergift in Madrid. Maar we wonen ook kleinere regionale shows bij en we houden ook intieme showroom-evenementen in bepaalde steden, waar we klanten en potentiële klanten naar een specifieke locatie uitnodigen. We hebben ontdekt dat met heel zorgvuldig ons doel vaststellen, een klein boetiek-evenement net zo’n goede resultaten voor ons kan opleveren als de grotere, meer ‘catch-all’ beurzen.